מאה שנה חלפו מאז הומצא הסינמטוגרף, וצפייה בחומר אודיו-ויזואלי הפכה מזמן לדבר טבעי ויומיומי לחלק גדול מהאנושות. אנו לומדים את העולם דרך המדיום האודיו-ויזואלי, מפתחים את המרחב הרגשי שלנו ומגבשים את תפיסת המציאות שלנו באמצעותו. המדיום הקולנועי הפך לשפה, למשאב ולכוח חברתי ופוליטי.

אבל מה הוא עצם "מעשה הצפייה?" לעתים רבות אנו מגדירים צפייה בסרטים או בטלוויזיה כמצב פסיבי, אף שידוע לנו שכל רגע שאנו צופים בו טעון במחשבות, הקשרים ורגשות שאנו יוצרים ומעבדים באופן פעיל. ההגדרה "פסיבי" אם כן אינה מתאימה למצב שאנו שרויים בו במהלך צפייה. נכון יהיה לומר שהמצב הוא בלתי נתפס או בלתי נראה, באופן הדומה קצת לפעולות כמו נשימה או תנועה.

הגיליון הנוכחי של תקריב "מסובב את המצלמה" בזווית של 180 מעלות, ותחת לחקור את מה שמתרחש על המסך יתמקד הפעם בצופה ובחוויית הצפייה. תוך שבירה חד-פעמית של מבנה הגיליון הוחלף הריאיון המסורתי עם יוצר דוקומנטרי במאמר המביא את קולה של צופה כמעט מקרית בסרט התיעודי חזרה לחומס. בהמשך הגיליון חמישה מאמרים המתבוננים בחוויית הצפייה התיעודית מזוויות שונות: ארנה רביב, חוקרת ויוצרת דוקומנטרית, מציגה במאמרה את הפנומנולוגיה – זרם פילוסופי המתמקד בחקר הקשרים בין התנסות והבנה,  תוך התמקדות בצפייה דוקומנטרית ובמושג הזדהות. הזדהות ואמפתיה הם נושא מרכזי בשני מאמרים נוספים: מאמרה של שירין אנלן, יוצרת בתחום המציאות הווירטואלית, בוחן אם טכנולוגיית ה-VR, שכוכבה דורך בתקופתנו, אכן יוצרת סוג צפייה חדש ומהווה "שער לאמפתיה", כפי שטוענים רבים; ומאמרם של גל רז ומורן עובדיה, חוקרי קולנוע וקוגניציה מאוניברסיטת תל אביב חושף אותנו אל מחקר המוח בקולנוע ואל הניסיון להבין מה אנחנו יכולים ללמוד ממנו על סוגים שונים של חוויות אמפתיות של הצופים. יגאל בורשטיין, במאי ופילוסוף, ישאל כיצד הקולנוע רואה את הצופה, תוך שהוא סוקר את דימוי הצופה בסרטים לאורך תולדות הקולנוע. נטע אלכסנדר, עיתונאית וחוקרת מדיה, חושפת ובוחנת את ה"אלגוריתם", אותה מכונה נסתרת בת-זמננו המתיימרת להכיר את הצופה טוב יותר מאשר הוא עצמו, ואף להשפיע על האופן שבו ייוצרו בעתיד  סרטים.

המאמרים כולם קשורים זה בזה, ואין בסדר שלהם הכרח. מושגים העולים במאמר אחד מפותחים או נסתרים במאמר אחר. אנו מקווים שהקריאה תאפשר לכולנו, יוצרים וצופים כאחד, לחשוב מפרספקטיבות שונות על רגע הסינתזה בין הצופה לסרט – על חוויית הצפייה.

קריאה מהנה

נטע, יגאל, מורן, גל, שירין, ארנה, רן, ענת ורענן

 

רענן אלכסנדרוביץ' - תסריטאי ובמאי

תסריטאי ובמאי של סרטים זוכי פרסים כמו שלטון החוק (פרס חבר השופטים בפסטיבל סאנדנס 2012 ופרס פיבודי לשנת 2013), מסעות ג'יימס בארץ הקודש (2003), הטיול הפנימי (2001) ומרטין (1999).... קרא עוד