קול קורא לגליון מס' 28 של תקריב בנושא דוקו ומלחמה

מלחמה, כנפשו המסוכסכת של האדם, היא מופע חברתי ופוליטי שגילו כגיל האנושות. הקונפליקט האלים מיטיב לצייר גבולות גזרה של "הלנו אתם אם לצרינו", ומכיל בחובו את כל הרגשות האישיים והסנטימנטים הקולקטיביים, צווי המצפון והערכים התרבותיים של קבוצות יריבות. את מדינת הלאום כמודל היסטורי, את ההפרדה בין דת ומדינה ואף את רעיון השוויון עצמו הולידו מלחמות עקובות מדם שחידדו את הזהויות הלאומיות והאתניות כחלק מטריטוריות גיאוגרפיות מוגדרות.
המלחמה שהחלה בעקבות מתקפת 7 באוקטובר, היא מלחמה טוטאלית הלופתת את גרונה של החברה כולה. בעידן בו האוכלוסייה האזרחית חשופה יותר מאי פעם לאלימות המלחמה, ומידע עובר בזמן אפס, במיוחד מחוץ לכלי התקשורת המסורתיים, נראה שמיידיות הדיווח הופכת את הזיכרון הקולקטיבי והאחריות החברתית, לנזילים ומאותגרים מתמיד. המלחמה שומטת את הקרקע תחת קטגוריות "קורבן" ו"מקרבן", זכויות אדם וחוקי מלחמה מתערערים, ומעגל דמים של נקמה חוסם כל אפשרות להזדהות עם האחר, או לדמיין נורמליזציה ואף עתות שלום.
בכוחם של סרטים תיעודיים לשמש פרשנות אמנותית להתרחשויות, לאורחות היומיום ולמנגנונים פורמליים במלחמה, בין אם הם מבוססים על קטעי ארכיון מאמצעי התקשורת, על דיווחים מילוליים או על דימויים חזותיים של עדים ומקומות. ליצירה הדוקומנטרית תפקיד קריטי בעיצוב הזיכרון של המלחמה ובמבט הביקורתי על התנהלותה. הרגע שלפני והיום שאחרי, "תמונות הניצחון" ורגעי קטסטרופה הם חומר ביד היוצר. החל מעדויות גנרלים וקובעי מדיניות, וכלה בסיפורם של מי שחרב עליו עולמו, קולנוע דוקומנטרי מכוון זרקור לפערים באופן בו נחוות מלחמות, ונוקט עמדה. החיפוש אחר אמת אחת, מסוכל על ידי תחבולות הזיכרון, אירועים שטושטשו בחסות "ערפל המלחמה" ורגשות עזים. כל אלה, הופכים נרטיבים של המלחמה לסיפורים לא שלמים בהכרח, אך קריטיים לפאזל ההיסטורי.
גיליון מס' 28 מבקש להתחקות אחר היחסים בין היצירה הדוקומנטרית לרוחות המלחמה. אנו מזמינים כותבים לנתח את האופן בו מציאות המלחמה מתורגמת לשפה קולנועית בסרטי תעודה קלאסיים או עכשוויים, מהארץ ומהעולם. חקירת גוף העבודה של יוצרים בולטים, והאסטרטגיה האמנותית בה הם נוקטים, או דיון בסרטים שעוסקים בתנועות אנטי-מלחמתיות, לוחמי חופש, טרור או צבא סדיר, יתקבלו בברכה. נפרסם מאמרים שיחשפו תהליכים של דה-הומניזציה והומניזציה, יעסקו בזוויות אנושיות מגוונות של נטילת חלק אקטיבי ופאסיבי במלחמה, בדימוי האויב, באתיקה ובאסתטיקה של קולנוע מלחמה, גוף, מגדר ומיניות, בריטואלים תרבותיים ומנגנונים מדיניים, בתהליכי הנצחה, הרס פיזי או מצבים רגשיים כאבל, טראומה והישרדות.
כמו כן אנו מעודדים דיון במגוון חומרים תיעודיים (יומן, סטילס, כתבות ודיווח עיתונאי, עדויות מצולמות וכו') ומדיה דוקומנטרית (שימוש באנימציה, בינה מלאכותית ומדיה דיגיטלית) ובאופן בו עסקו מבעים קולנועיים ואסתטיים שונים בסוגיית המלחמה.
ניתן לשלוח רעיונות או תקצירי מאמרים (עד 400 מילה) לד"ר רוני דורות: dorotron@gmail.com עד ה-1 בספטמבר.

.