תולי חן, מאנשי הסאונד הוותיקים והעסוקים ביותר בישראל, הקליט עשרות סרטים דוקומנטריים ועלילתיים. תולי מסתובב כמעט תמיד עם מצלמת הלייקה שלו ומתעד את החיים סביבו. שאלנו את תולי אם יש לו תמונות של צלמים דוקומנטריים במהלך צילומים וקיבלתי חזרה עשרות תמונות של צלמים וצלמות בפעולה. הבאנו כאן מבחר קטן מהתמונות שמספקות זווית ייחודית וחד-פעמית של איש הקול שמתבונן דווקא במי שמצלם. את התמונות מלוות הערות של תולי על ההקשר בו הן צולמו.

מאת: תולי חן

רוני מצלם את אהרון פרלוב, אחיו של דוד פרלוב, בסאו פאולו, 2007. הריכוז בצילום של רוני מתבטא בעדינות בכפות ידיו ואפילו בשפתיו.

 

פיליפ, יליד פריז, מספר לי שבכל מקום שהוא הגיע אליו בצילומים באפריקה אמרו לו "אבל אתה משלנו". אין פלא שהוא מחייך בצילומי סצנת שירה רב קולית מדהימה שמסיימת את הסרט.

 

לפעמים מפגש של כמה ימי צילום יוצר חברות לשנים. עיניים בהירות וטובות מביטות אל האור הירושלמי.

 

מדוד פרלוב למדתי לאהוב את הפריים החצוי (Olympus Pen). אני תמיד מחפש את הקו הזה.

 

הקהל במצעד הגאווה מקבל בתשואות את להקת Army of Lovers ואת אורי?

 

רות ולק תמיד לבושה בשחור. אני מכיר צלמים שבאים תמיד בלבן. נוצר קונטרסט מעניין בין הלובן המלאכי של הנזירות הרחמניות והדמות השחורה של רות. Basic is beautiful.

 

רבות דובר על הדמיון בין צבא לצילום, מצלמה ונשק. הקולנוע אוהב צבא בגלל הדרמה המיידית שהוא מייצר. אוריאל סיני מביא איתו לקולנוע ניסיון ואינסטינקטים של צלם סטילס שחווה הרבה זירות קרב.

 

מתישהו מצלמות בגודל כף היד התחילו לשחק תפקיד חשוב בסרטים. הנה כך בטיול אחר צהריים בברלין (אותה הכיר בילדותו) הוא "גונב" שוטים יפים.

 

האור האחורי החזק נופל על טולי ומצייר בקו ברור את פניה ומדגיש כמה רכות ועדינות יש בעבודה שלה.

 

הסרט הוא דיוקן של הכנר יצחק פרלמן. בסרט מוזיקלי, שיתוף הפעולה בין הצלם והמקליט מתהדק. חייבת להיות תאימות בין התמונה והסאונד כדי להדגיש את הקשר בין המוזיקה לאירוע הדוקומנטרי.

 

כולם עוקבים אחרי הקווים הארכיטקטוניים שמובילים אל האור. זה בדיוק מה שהיא רצתה, לא?

 

בכל יום צילום מגיע הרגע שהאור יורד. מעתה החסד של השמש הוא קצר. פיליפ ואילן ממהרים למצוא עמדת מצלמה בחורבות ציפורי.

 

הארץ מלאה גבולות, רובם מלאכותיים. זה גבול טבעי, קו פרשת המים של ירושלים. מכאן ועד ערב הסעודית מדבר. אני אוהב את דמותה של רות שכמו האורן נלחמת להתייצב נגד הרוח.

 

אפרת כהן וראובן מצלמים את צוק גיברלטר ונלחמים בים האטלנטי בחיפוש אחרי מנגינה יהודית-פורטוגזית אבודה המוכרת לנו היום כ״התקווה״.

תולי חן - סאונד מן

איש סאונד והקלטת שטח שתחום עבודתו מתפרש בין הדוקומנטרי לעלילתי. מלמד קורס הקלטת שטח בבית הספר לקולנוע באונ׳ תל אביב .

קרא עוד